Speel in op Nationale Werkbezoekdag en open je deuren voor werkzoekenden
Hoe vaak nodig jij leerlingen, studenten, werkzoekenden en nieuwe sollicitanten uit om bij het bedrijf te komen kijken? Je kunt als bedrijf meedoen met Nationale Werkbezoekdag om toekomstige collega’s een goede indruk te geven van het werk en de sfeer binnen jouw bedrijf. Speel in op deze dag met goodies in jouw huisstijl die bezoekers niet snel vergeten!
Wat is Nationale Werkbezoekdag?
Elk jaar in november openen bedrijven en organisaties hun deuren voor werkzoekenden. Dit kunnen studenten zijn, scholen die bedrijfsbezoeken organiseren, maar ook andere mensen die toe zijn aan nieuwe uitdagingen. Op zo’n dag kunnen deelnemers zich aanmelden voor rondleidingen, presentaties of netwerkgesprekken. Dat kan bijvoorbeeld met de oprichters van het bedrijf, om de achtergrond van het bedrijf te leren kennen. Het doel van het bezoeken van zo’n bezoekdag is om hun toekomstige baan te vinden. Daarom is het juist belangrijk om een kijkje binnen het bedrijf te krijgen, zodat de bezoekers van de bezoekdag kunnen ontdekken of ze een connectie met het bedrijf en hun missie voelen.
Hoe kun je als bedrijf inspelen op Nationale Werkbezoekdag?
Het is voor een bedrijf niet alleen handig om zich aan te melden om nieuwe collega’s te werven, maar het is ook een goede manier om merkbekendheid te creëren. Door nieuwe mensen uit te nodigen en hen rond te leiden binnen het bedrijf, zien ze hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Stel dat de werkzoekende besluit om niet te solliciteren, heb je alsnog kans dat deze persoon in een later stadium bij het bedrijf terugkomt voor een product of samenwerking, doordat je een goede indruk hebt achtergelaten. Er zijn zoveel voordelen aan meedoen met Nationale Werkbezoekdag, een deelname kan het bedrijf laten groeien.
Hoe organiseer je een werkbezoekdag?
De eerste stap om een bezoekdag te organiseren is door je aan te melden voor deze dag in november. Aanmelden kan op de website van Werk.nl Op deze manier laat je de organisatie weten dat jouw bedrijf openstaat om werkzoekenden te ontvangen. Dan is het belangrijk om na te denken over de stroomlijning van zo’n dag. Stel samen met je collega’s een plan van aanpak op, zodat je gemakkelijk een dag kan vullen met rondleidingen, presentaties en netwerkgesprekken. Heeft jouw bedrijf meerdere afdelingen? Plan dan dezelfde presentaties vaker in, zodat de deelnemers van de werkbezoekdag de mogelijkheid hebben om bij meerdere presentaties gedurende de dag aan te sluiten.
Om een voorbeeld te geven van presentaties: wij zouden onze productie teamleiders vragen om meer te vertellen over de werkwijze op de productievloer. Onze collega’s van de e-commerce afdeling kunnen bezoekers meer vertellen over ons merkverhaal. Wij zouden ook de oprichters van YourSurprise, Gerbrand en Wouter, vragen om een groep mensen toe te spreken, want zij kunnen je alles vertellen over het starten van een eigen bedrijf. Het verhaal van Wouter en Gerbrand is heel inspirerend! Hoe YourSurprise begonnen is, lees je op deze uitgebreide voorstelpagina.
Naast je aan te melden voor de Nationale Werkbezoekdag, kun je ook scholen en recruiters laten weten dat je op deze dag je deuren opent voor publiek. Zo geef je iedereen de mogelijkheid om langs te komen en jouw bedrijf te leren kennen.